Nasze zasady
Regulamin
- Członkami DA „Górka” mogą być osoby pełnoletnie, studenci do 26 roku życia włącznie.
- Do „Górki” można dołączyć i zrezygnować w każdym momencie. Nie posiadamy list obecności ani deklaracji członkowskich.
- Każdy jako wolny człowiek – stając się częścią duszpasterstwa – bierze odpowiedzialności za miejsce, poznawane tu osoby oraz za powierzane mu zadania.
- Celem „Górki” jest wspólne poszukiwanie żywego Boga oraz dojrzewanie w wierze.
- Zasadnicze metody pracy duszpasterstwa czerpią z ponad VIII-wiekowej tradycji Zakonu Kaznodziejskiego:
- Wspólna celebracja i dbałość o piękno liturgii;
- Otwartość na drugiego człowieka, doświadczenie budowania dojrzałych więzi;
- Poznawanie siebie; dbałość o integralny rozwój duszy, ciała oraz psychiki, ze szczególny uwzględnieniem relacji między rozumem i wiarą;
- Poznawanie Słowa Bożego, które posyła mnie w świat, jako ucznia-apostoła Jezusa Chrystusa.
- Do dyspozycji duszpasterstwa przeznaczony jest tzw. salonik, kuchnia i taras. Studenci troszczą się o utrzymanie porządku i czystości w tych pomieszczeniach.
- Zakazuje się używania otwartego ognia w pomieszczeniach duszpasterstwa i na tarasie. Szczególną uwagę należy zwrócić na system przeciwpożarowy zainstalowany w domu duszpasterskim, który – ze względu na bliskość zabytkowego kościoła – automatycznie wzywa jednostki Straży Pożarnej do akcji gaśniczej. W związku z tym uprasza się również o odpowiednie wietrzenie kuchni podczas przygotowywania posiłków.
- Ze względów bezpieczeństwa, kościół, dziedziniec klasztoru oraz dom duszpasterski są przestrzeniami monitorowanymi. Nagranie obrazu jest przechowywane przez Klasztor przez okres nieprzekraczający 3 miesięcy od daty nagrania.
- Zwyczajowo w ciągu roku akademickiego studenci biorą odpowiedzialność za zorganizowanie: Kuchni św. Mikołaja, Wigilii oraz Śniadania dla Bezdomnych i Potrzebujących, Gdańskiej Drogi Krzyżowej oraz Akademickiej Procesji Bożego Ciała.
- Ważną rolę w życiu „Górki” pełnią wyjazdy duszpasterskie, które regulują dodatkowe zasady. Na szczególną uwagę zasługuje Wyjazd Debiutantów.
- W przestrzeni duszpasterskiej przy bazylice pw. Świętego Mikołaja zabronione jest spożywanie alkoholu oraz wszelkich używek, które mogą zagrażać życiu i zdrowiu.
- Przebywanie w pomieszczeniach duszpasterskich poza wyznaczonymi terminami regularnych spotkań, a szczególnie kwestia noclegu, domaga się każdorazowej zgody duszpasterza. O godzinie 22.00 zamykany jest klasztor i wejście na dziedziniec oraz uruchamiany jest alarm. Do tego czasu należy opuścić dom duszpasterski.
- Nad „Górką” czuwa duszpasterz akademicki, powoływany przez przeora Klasztoru pw. Świętego Mikołaja w Gdańsku.
- Duszpasterzowi w wypełnianiu jego zadań pomaga rada studentów, ustanowiona na początku roku akademickiego. Sposób funkcjonowania i zakres obowiązków rady określa oddzielny dokument wewnętrzny.
- Duszpasterz jest dostępny dla członków „Górki” także poza regularnymi spotkaniami. W celu odbycia indywidualnych rozmów należy kontaktować się bezpośrednio z duszpasterzem.
- Wszelkie kwestie sporne, nieuwzględnione w powyższym regulaminie, rozstrzyga duszpasterz.
- Duszpasterstwo powinno być miejsce bezpiecznym dla wszystkich i stwarzać przestrzeń do rozwoju duchowego i ogólnoludzkiego. Dlatego też w przypadku naruszaniu zasada regulaminu bądź stwarzania zagrożenia dla innych członków DA lub samego siebie, duszpasterz jest zobowiązany do podjęcia konkretnych kroków w celu ochrony osób powierzonych jego opiece.
- Każdy student „Górki” jest zobowiązany do zgłaszania duszpasterzowi wszelkich przypadków przemocy i naruszania granic w sferze fizycznej, psychicznej czy duchowej. Kiedy sam duszpasterz staje się źródłem zagrożenia dla członków DA należy niezwłocznie zawiadomić przeora klasztoru bądź powiadomić delegata prowincjała dominikanów ds. ochrony małoletnich i osób w duszpasterstwie +48 535 142 884
[email protected] - Niniejszy regulamin nie jest opisem misji DA „Górka”, stwarza jedynie ramy bezpieczeństwa. Funkcjonowanie duszpasterstwa jest zależne od twórczego zaangażowania każdego z osobna i wszystkich razem. Główną inspiracją duszpasterskiej działalności są dla nas słowa Jezusa zawarte w Ewangelii, które odczytujemy w duchu dominikańskiego charyzmatu, obecnego w Kościele od ponad ośmiu wieków.
Zasady wyjazdów duszpasterskich
- Wyjazdy duszpasterskie pełnią istotną rolę w życiu Duszpasterstwa Akademickiego Górka.
- Wyjazd duszpasterski to taki, w którym bierze udział duszpasterz akademicki.
- Za organizację i przygotowanie planu wyjazdu odpowiadają wcześniej wyznaczone osoby. Należy zadbać o następujące sprawy: miejsce spełniające nasze wymogi z uwzględnieniem wyraźnego profilu religijnego; dojazd; ubezpieczenie; wyżywienie; liturgia; wspólna rekreacja; koszty i zakwaterowanie dla duszpasterza.
- Każdy z uczestników respektuje wcześniej ustalony, przez organizatorów i duszpasterza, plan, charakter i zasady wyjazdu
- Przed każdym wyjazdem należy uiścić bezzwrotną zaliczkę, która jest jednocześnie rozumiana jako zapisanie się na wyjazd.
- Zapisanie się na wyjazd jest jednoznaczne z uczestnictwem w całym wydarzeniu. Nie ma możliwości późniejszego przyjazdu bądź wcześniejszego samowolnego opuszczenia wyjazdu duszpasterskiego.
- W razie problemów finansowych, które miałyby wykluczyć uczestnictwo, istnieje możliwość dofinansowania wyjazdu. W tym celu należy zgłosić się do duszpasterza lub rady studentów.
- Podczas każdego wyjazdu duszpasterskiego obowiązuje przestrzeganie ogólnoludzkich zasad kultury osobistej oraz przepisy bezpieczeństwa.
- Wyjazdy są przeznaczone zasadniczo dla studentów z DA Górka. Udział osób spoza duszpasterstwa jest możliwy za wcześniejszą wiedzą i zgodą duszpasterza.
- Prócz walorów wypoczynkowo-rekreacyjnych, każdy wyjazd jest dla nas sprawdzianem z chrześcijańskiej miłości braterskiej, która przejawia się w służbie drugiemu i rezygnacji z postawy egoistycznej.
- Integralną częścią wyjazdów jest wspólna celebracja Liturgii Godzin oraz codzienna Eucharystia.